Cleanjo

socker.

Efter att ha lyssnat på Bitten Jonsson, som jag för övrigt nu mer älskar, 4 Health och sockersystrar har jag gjort en insikt. Jag är inte sockerberoende. Jag har ett skadligt beteende vad gäller socker men jag är inte beroende än. På god väg dock, då jag börjat smyga med mitt ätande, gör det nästan alltid ensam och varje dag. Jag är så glad och tacksam att jag stoppar mig själv innan det blir övermäktigt för mig att göra det ensam. Innan jag åker till affären enbart för att köpa godis eller börjar rota i soporna efter socker. 

Det är helt sjukt vad socker gör med våra kroppar och hjärnor. Får ta o djupdyka i det ett annat inlägg. Nu tänkte jag presentera min strategi för att klara mig utan godis, glass, chips, kakor, läsk ja allt det där som bara ger massa tomma kalorier och ingen näring. Detta är 3 dag utan socker. so far so good. Jag äter fortfarande socker och frukt men inte enbart skräp.

Jag äter inget som har mer än 5g socker/sockerarter per 100g. Känns som en vettig start för mig. Enda undantaget är frukt. Det äter jag lite varje dag. Anledningen är att det ger mig mer än bara socker, massa nyttigheter i frukt. Jag vill inte bli extrem åt något håll. Jag äter fortfarande pasta och bröd och mejeriprodukter. men som sagt de får INTE vara mer än 5g socker/ 100g i något. Pastan och brödet är fullkorn i den utsträckning det går, annars tar jag bara pyttelite. Försöker äta mycket fett och proteiner även grönsaker. Det ger en bra mättnadskänsla och då minskar suget efter godis. Jag tycker det känns väldigt vettigt och självklart nu när jag börjat. Det är rätt enkelt bara att göra, så länge suget håller sig borta. Nån gång varje dag kommer tanken "kommer jag aldrig mer att få äta saltlakrits/glass/choklad" skitjobbigt. Men för mig funkar det att tänka jo nån gång, men INTE idag. 

Jag känner mig redan lättare, inte viktmässigt utan på insidan av kroppen. Jag vill inte gå ner i vikt nu så klart då jag är gravid. Just nu är det enbart för hälsans och välmåendet skull. Känner att jag har lite mer energi och min strävan efter att få ligga i soffan har blivit mindre. Finns fortfarande kvar, men är ju bara dag 3. 

Här kommer ett exempel på hur en dags matintag kan se ut hos mig nu.

Börjar dagen men ett glas C vitamin. Sväljer ner mina järntabletter, b- vitamin, Omega 3 och D vitamin. Ett knäckebröd med leverpastej på. Allt för att få upp mitt järnvärde nu under graviditeten då jag hade lågt blodvärde sist. 

Vid frukost på jobbet äter jag en tallrik naturell ekologisk yoghurt 4 % fett, rågfras o så lägger jag i lite valnötter, cashewnötter, solroskärnor, chiarfrön och pumpakärnor. 

Till Lunch igår åt jag Underdelen av ett fullkorns hamburgerbröd, sallad, gurka, avocado, 4 Haluoumiskivor och hemmagjord cole slaw till det. Jättegott. 

ett knäckebröd med keso på o lite krydda.

På kvällen åt vi pasta (tyvärr inte fullkorn då det inte fanns hemma, men från o med nu är det de enda jag köper, och baconsås med paprika och lök i. Såsen gjord på crème fraîche. Tog lite överbliven cole slaw till det. 

För mig känns det som en bra dag då jag lyckats mota sockersuget med den.

Idag va min kompis på fika hos mig. Jättejobbigt, men gick hur bra som helst. Jag gjorde "glass" på fryst mango och naturell yoghurt. Serverade med hallon och jordgubbar. Jättegott. Hade köpt chokladkex till dom, men lät själv bli. SÅ JÄVLA DUKTIG ÄR JAG!!!!!!!!!!!

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas