Cleanjo

socker.

Efter att ha lyssnat på Bitten Jonsson, som jag för övrigt nu mer älskar, 4 Health och sockersystrar har jag gjort en insikt. Jag är inte sockerberoende. Jag har ett skadligt beteende vad gäller socker men jag är inte beroende än. På god väg dock, då jag börjat smyga med mitt ätande, gör det nästan alltid ensam och varje dag. Jag är så glad och tacksam att jag stoppar mig själv innan det blir övermäktigt för mig att göra det ensam. Innan jag åker till affären enbart för att köpa godis eller börjar rota i soporna efter socker. 

Det är helt sjukt vad socker gör med våra kroppar och hjärnor. Får ta o djupdyka i det ett annat inlägg. Nu tänkte jag presentera min strategi för att klara mig utan godis, glass, chips, kakor, läsk ja allt det där som bara ger massa tomma kalorier och ingen näring. Detta är 3 dag utan socker. so far so good. Jag äter fortfarande socker och frukt men inte enbart skräp.

Jag äter inget som har mer än 5g socker/sockerarter per 100g. Känns som en vettig start för mig. Enda undantaget är frukt. Det äter jag lite varje dag. Anledningen är att det ger mig mer än bara socker, massa nyttigheter i frukt. Jag vill inte bli extrem åt något håll. Jag äter fortfarande pasta och bröd och mejeriprodukter. men som sagt de får INTE vara mer än 5g socker/ 100g i något. Pastan och brödet är fullkorn i den utsträckning det går, annars tar jag bara pyttelite. Försöker äta mycket fett och proteiner även grönsaker. Det ger en bra mättnadskänsla och då minskar suget efter godis. Jag tycker det känns väldigt vettigt och självklart nu när jag börjat. Det är rätt enkelt bara att göra, så länge suget håller sig borta. Nån gång varje dag kommer tanken "kommer jag aldrig mer att få äta saltlakrits/glass/choklad" skitjobbigt. Men för mig funkar det att tänka jo nån gång, men INTE idag. 

Jag känner mig redan lättare, inte viktmässigt utan på insidan av kroppen. Jag vill inte gå ner i vikt nu så klart då jag är gravid. Just nu är det enbart för hälsans och välmåendet skull. Känner att jag har lite mer energi och min strävan efter att få ligga i soffan har blivit mindre. Finns fortfarande kvar, men är ju bara dag 3. 

Här kommer ett exempel på hur en dags matintag kan se ut hos mig nu.

Börjar dagen men ett glas C vitamin. Sväljer ner mina järntabletter, b- vitamin, Omega 3 och D vitamin. Ett knäckebröd med leverpastej på. Allt för att få upp mitt järnvärde nu under graviditeten då jag hade lågt blodvärde sist. 

Vid frukost på jobbet äter jag en tallrik naturell ekologisk yoghurt 4 % fett, rågfras o så lägger jag i lite valnötter, cashewnötter, solroskärnor, chiarfrön och pumpakärnor. 

Till Lunch igår åt jag Underdelen av ett fullkorns hamburgerbröd, sallad, gurka, avocado, 4 Haluoumiskivor och hemmagjord cole slaw till det. Jättegott. 

ett knäckebröd med keso på o lite krydda.

På kvällen åt vi pasta (tyvärr inte fullkorn då det inte fanns hemma, men från o med nu är det de enda jag köper, och baconsås med paprika och lök i. Såsen gjord på crème fraîche. Tog lite överbliven cole slaw till det. 

För mig känns det som en bra dag då jag lyckats mota sockersuget med den.

Idag va min kompis på fika hos mig. Jättejobbigt, men gick hur bra som helst. Jag gjorde "glass" på fryst mango och naturell yoghurt. Serverade med hallon och jordgubbar. Jättegott. Hade köpt chokladkex till dom, men lät själv bli. SÅ JÄVLA DUKTIG ÄR JAG!!!!!!!!!!!

 

Jag är sockerberoende.

SOCKERBEROENDE. Det ordet smakar inte gott i min mun. Men jag måste inse det nu. JAG ÄR SOCKERBEROENDE. JAG ÄTER GODIS VARJE DAG.  JAG HATAR DET. Men hur gör man för att sluta då? Jag har tänkt så många gånger att jag bara ska sluta, men det verkar inte gå. För varje dag efter jobbet är jag där igen och stoppar i mig massa skit. Massa tomma kalorier. Jag har så många anledningar att sluta men det GÅR INTE. Det måste gå. Jag måste bestämma mig nu. Första steget är väl att inse att jag är sockerberoende och behandla socker på samma sätt som en drog. För det är verkligen min drog.

Mina största anledningar att sluta:

  • För hälsans skull. Jag är 27 år och har för högt kolesterolvärde. Beror enbart på mitt sockerintag. Maten jag äter är rätt bra. Går självklart att göra bättre, men det är acceptabel.
  • För att jag är mamma, snart tvåbarnsmamma. Jag skulle ALDRIG vilja se mina barn äta som jag gör. Nä det skulle bara inte hända. Så varför gör jag det själv!?!?!?!
  • För vikten. Klyschigt men sant.
  • JAG VILL INTE LEVA SÅ HÄR!

Jag vill känna mig clean. Känna att mitt blod har ett fritt flöde utan massa slagg på insidan av kärlen. Luften jag andas går ner i lungorna och ger mig styrka och renhet. Ta en nyttig smoothie istället för en påse godis och bara känna mig ren. Inifrån och ut.

Men HUR GÖR MAN? vad gör jag när sockersuget slår till och jag inte vill något hellre än att trycka i mig massa godis. Nä jag bara bestämmer mig NU. NU NU NU NU. Ska googla och pinteresta mig till massa bra tips. Men det är JAG som måste göra jobbet. 

HEJA MIG !

 

Vabruari.

Varit hemma o legat på soffan i 7 dagar nu, o fler lär de bli. 40 grader feber på kotten fortfarande. Hoppas de vänder snart. slarvat mer än nånsin o de blir man ju inte direkt piggare av. Några soliga promenader har de blivit. Så himla härligt när solen tittar fram efter en grå höst och vinter. Det ger energi. Men godiset och kakorna jag har ätit har i sin tur ätit upp min energi. Så ±/- noll skulle man kunna säja. Men man kan ju bara bli bättre. Dåligt samvete kan man inte gå runt o ha hela tiden heller. Även om de känns. 

Fick en kväll på spa med min älskling i fredags i alla fall. Så himla mysigt. Vi va på en duo behandling där en av oss fick behandling i 30 min medan den andra låg i en horisontaldusch. Häftigt. Kom vatten i olika tryck och temperatur som en massage.

Jag tog ansiktsbehandling. Känner sig väldigt fräsch i huden efter det. Fint glow. Köpte med ett serum hem. Kerstin Florian very Berry. Luktar SÅ gott. Återstår att se vad det ger för resultat. Huden känns sjuk o inte så rödflammig än så länge iaf. 

Heja oss nu o låt oss komma ur denna sjukdomsperiod.

Dare to begin

Så hur gör man då. Sjukt beroende av socker och älskar allt som är gött. Hur ändrar man sin livsstil och synen på vad man stoppar i sin kropp?

Stundtals tänker jag hur svårt kan det vara? Senare slår sockersuget till och då finns bara det. Inte en enda sund tanke finns kvar i hjärnan. För man vet ju egentligen hur man borde äta och leva sitt liv. Så nu tänkte jag att CleanJo ska hjälpa mig med detta. Det kommer gå bra och det kommer gå dåligt, men de får de ju också gärna göra. För man kan inte ändra hela sin livssyn över en natt.

Det första jag tänker på är att jag borde se mat som bränsle istället för bara mat som är gott. Vad jag stoppar i mig ska ju ge mig näring så jag orkar med allt roligt jag vill göra i livet. Socker= ingen näring alls. Socker är en stor bov, massa energi och ingen näring. Upplever att när man äter massa godis blir ingen annan mat god, man vill BARA ha mer av det goda. När jag däremot har hållt uppe från godis ett tag smakar mat riktigt gott. Så vi kan väl börja med att dra ner på godis, läsk, fika osv. 

Börja dagen med en ordentlig frukost havregrynsgröt med bär och kvarg eller naturell yoghurt med rågfras, banan och blåbär. En frukt som mellanmål. Lunch med massa sallad som tillbehör. Mellanmål med keso och nötter. Middag på kvällen med massa sallad som tillbehör. Låter ju superenkelt. Så kan jag bara låta bli småätande mellan borde det vara nyckeln till succé. Med en promenad om dagen då. Heja mig.

Så idag har vi börjat dagen med bara frukost än så länge. Supergod 

 

Välkommen

Välkommen till for.me!

Det här är ditt första inlägg. Logga in och ta bort inlägget under "arkiv" i menyn om du inte vill ha kvar detta.

Upp